Τρίτη, 28 Μαΐου 2013

Νανουρίσματα





Τα νανουρίσματα δημιουργήθηκαν από την ανάγκη της μητέρας να εκδηλώσει την λατρεία της για το παιδί της, εκφράζοντας την ευτυχία που απέκτησε με τον ερχομό του, την επιθυμία της να το προστατεύσει, να του προσφέρει την στοργή,την τρυφερότητα και την αγάπη, συναισθήματα ικανά να το ησυχάσουν και να το κοιμήσουν.
Οι έρευνες των επιστημόνων αλλά και των μουσικών έχουν καταλήξει ότι υπάρχει υψηλή τέχνη του λόγου αλλά και της μουσικής στα νανουρίσματα που τα καθιστούν απαραίτητα για την σωστή ανάπτυξη των παιδιών. Η σωματική και ψυχική επαφή με την μητέρα ενδυναμώνονται με την ποίηση και τη μελωδία. Το παιδί εισάγεται σε περιβάλλον θαλπωρής και ασφάλειας και πέφτει ο πρώτος σπόρος της γλώσσας, του ήχου, του ρυθμού.
Απαλά σαν χάδι παραδόθηκαν από γενιά σε γενιά. Διαφέρουν από τόπο σε τόπο αλλά και από λαό σε λαό.
Στα ελληνικά νανουρίσματα υπάρχει θησαυρός ποίησης και μουσικής .
Τυχεροί όσοι τα άκουσαν από τη μητέρα τους.
Τυχεροί επίσης και όσοι πιστεύουν στην ομορφιά και την αξία της διατήρησης της αγνότητας της παιδικής ηλικίας και σέβονται τα πορίσματα των επιστημών.


        

Ηρώδειο


νανούρισμα



Ύπνε που παίρνεις τα παιδιά

έλα πάρε και τούτο

να με το πας στο γκιούλ μπαξέ
και πάλι φέρε μου το
να με το πας στο γκιούλ μπαξέ
και πάλι φέρε μου το

νάνι νάνι νάνι νάνι 
το παιδάκι μου να κάνει

έλα ύπνε πάρε με το
και γλυκά αποκοίμησέ το

Παραδοσιακό Μικράς Ασίας
Ερμηνεία: Αρετή Κετιμέ



Νανούρισμα

Κοιμήσου, εσύ, αστέρι μου, κι εγώ θα 'μαι κοντά σου,
κοιμήσου, εσύ, και άνοιξε στα όνειρα πανιά,
την τύχη σου δεν άφησα ποτέ της να κοιμάται·
εγώ μόν' την ορμήνεψα να σ' έχει από κοντά.
Κοιμήσου, κοιμήσου και πάρε με στον ύπνο σου μαζί σου,
κοιμήσου , κοιμήσου και πάρε με στον ύπνο σου μαζί σου.
Κοιμήσου, εσύ, και γέμισα λουλούδια την αυλή σου,
κοιμήσου και σου κέντησα γαλάζια φορεσιά,
εσύ, ακριβέ μου, έλειπες μονάχα απ 'τη ζωή μου·
μα ήρθες και ζωντάνεψες τις μέρες μου ξανά .
Κοιμήσου, κοιμήσου και πάρε με στον ύπνο σου μαζί σου,
κοιμήσου, κοιμήσου και πάρε με στον ύπνο σου μαζί σου

Στίχοι: Διονύσης Τσακνής

Μουσική: Διονύσης Τσακνής (Γαλάζιο φόρεμα 2005)

Πρώτη εκτέλεση: Αρετή Κετιμέ


Από την εκπομπή "ΕΛΛΗΝΕΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΙ" του Δεύτερου προγράμματος της Ελληνικής ραδιοφωνίας,103,7,αφιερωμένη στον Διονύση Τσακνή. 





videos: Neptum2007hami, mihamike

Δεν υπάρχουν σχόλια: